Elizabeth implementerer Microsoft Copilot i organisationer
Hvad er nøglen til succes, når man arbejder med implementering af AI og Microsoft Copilot i organisationer? For mig er det afgørende at holde fokus på brugeren.
Og hvorfor er det så vigtigt? Fordi succesen med Copilot afhænger af adoption. Det handler ikke kun om at aktivere systemet og uddele licenser, men om dialog med brugerne, kommunikation og træning. For mig er arbejdet med kunstig intelligens særligt spændende, da det er mere menneskeligt og personligt end mange andre traditionelle systemer.
Jeg hedder Elizabeth, og jeg har en baggrund i datalingvistik, kommunikation og interaktionsdesign. Jeg har været i Fellowmind i snart 8 år, og min karriere har blandt andet omfattet roller som konsulent og UX-designer, ligesom jeg har arbejdet meget med adoption og change management.
I min nuværende rolle udruller jeg Microsoft Copilot ude hos vores kunder. Min erfaring med UX-design har nok formet min tilgang til kunstig intelligens ved at prioritere en god brugeroplevelse. En god brugergrænseflade er vigtig, men det er også nødvendigt at hjælpe brugerne med at forstå systemet og udnytte det fuldt ud, så de får ahaoplevelser.
Jeg synes det er spændende at eksemplificere, hvordan man kan opnå gode resultater ved hjælp af Copilot. Det er vigtigt for mig at understøtte forståelsen af både mulighederne, og hvordan man når dertil.
Det handler dog ikke kun om træning. Vi arrangerer også workshops, hvor vi sætter mål for kunderne og diskuterer use cases. Her stiller vi os selv spørgsmålet; Hvordan gør vi systemet relevant for brugerne?
Jeg har flere strategier til at fremme adoptionen. Først og fremmest handler det om at justere forventningerne. Når virkeligheden så slår til, og tingene måske ikke er 100 % som forventet, kan folk blive skuffede og give op. Derfor er det vigtigt at støtte gennem træning og inspiration, så brugerne forstår ideen bag og ikke giver op. At bruge AI korrekt kræver nemlig en vis kompetence, selvom det virker intuitivt.
Copilot føles overraskende menneskelig, og jeg tager mig selv i at omgås Copilot som en rigtig assistent; taler pænt til den og husker at give lidt kontekst. Man skal tænke på Copilot, som en partner der skal læres og trænes op over tid. Hvordan man bruger Copilot og får nytte af det, bliver derfor en meget personlig oplevelse. Dette er netop det, der gør brugen af den så relevant 🤖